Gjorde klasserommet om til rettssal

Klassen i rettslære 2 tok rettssalen inn i klasserommet, og gjennomførte rollespill og en fiktiv rettsak.

Elevene i rettslære skulle egentlig være publikum i en rettssak i vår, men det ble avlyst på grunn av korona, og det ser heller ikke ut som om det blir noe av å kunne dra på en slik ekskursjon dette skoleåret heller. Derfor måtte alternative metoder tas i bruk, for at elevene skulle få se hvordan en rettssak foregår.

Klassen i Rettslære 2 tok dermed rettssalen inn i klasserommet, rigget som en rettssal og med de ulike roller det er i en rettssak. Rekvisitter som dommerkappe, klubbe, scene og vitneboks var på plass da elevene entret salen.

Elevene spilte alle rollene, og det var fordelt følgende roller: En fagdommer, to meddommere, saksøkt, forsvarere, saksøker, aktor og vitner. 

Denne saken handlet om saksøker Lotte og saksøkte Hilmar. Saken dreide seg om en ulykke som hadde skjedd med Lotte på en båttur hun og Hilmar var på. Det krevdes erstatning fra Hilmar på grunnlag av skaden og økonomiske utgifter.

Elevene sier selv at opplegget har vært interessant, og at de lærte mye når man setter seg inn i roller på denne måten. Elev Tina Delingsby syntes det var lærerikt og interessant å se hvordan en rettssak foregår, og at det var en grei erstatning for at vi ikke fikk dratt på fysisk rettssak i tingretten.

Til toppen